.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جایگاه‌های سوخت خلوت شد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با «ایران» درباره میزان مصرف بنزین در روز نخست اجرای هدفمندی یارانه‌ها (28/9/89) گفت: در این روز در مجموع و در سراسر کشور 59 میلیون و 100 هزار لیتر بنزین مصرف شده است.

فرید عامری افزود: این میزان مصرف در مقایسه با روز قبل از آن (27/9/89) که 99/63 میلیون لیتر بوده در حدود 5 میلیون لیتر کاهش نشان می‌دهد.

اما نکته جالبی که در آمارهای ارائه شده توسط مدیرعامل شرکت ملی پخش‌فرآورده‌های نفتی وجود دارد، این است که عمده مصرف بنزین در روز اول هدفمندی یارانه‌ها مربوط به بنزین یارانه‌ای با نرخ 100 تومان بوده است.

براساس گفته‌های عامری در روز 28/9/89 از مجموع مصرف 59 میلیون و 100 هزار لیتری بنزین، 39 میلیون و 300 هزار لیتر بنزین 100 تومانی بوده است. همچنین 16 میلیون و 500 هزار لیتر آن بنزین نیمه یارانه‌ای با قیمت 400 تومان و تنها 3 میلیون و 300 هزار لیتر بنزین آزاد 700 تومانی بوده است.

همانطور که این مسئول وزارت نفت بر آن تأکید می‌کند، تحلیل این آمار نشان می‌دهد که عمده مصرف بنزین در روزهای نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مربوط به ذخیره ‌بنزین یارانه‌ای مردم است.

براین اساس می‌توان نتیجه‌گرفت که در روزهای آینده و با کاهش ذخیره بنزین یارانه‌ای مردم میزان مصرف کلی بنزین با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. هرچند پیش‌بینی می‌شود که با واریز سهمیه حمایتی بنزین (50‌لیتر برای شخصی‌ها) از ساعت 24 دیشب این روند با سرعت کمتری پیش‌‌ رود.

ولی بطور قطع این رویه بسیار زودگذر خواهد بود و روند کاهشی مصرف بنزین در روزهای آتی سرعت خواهد گرفت.

ثبت رکوردهای جدید در کاهش مصرف سایر فرآورده‌ها

براساس آمار اولیه ارائه‌شده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، میزان مصرف سایر فرآورده‌های نفتی نظیر گازوئیل، نفت کوره و نفت سفید نیز بسیار جالب است.

بنابر این آمار در روز نخست اجرای هدفمندی یارانه‌ها میزان مصرف گازوئیل در این روز به 83/36 میلیون لیتر رسیده که در مقایسه با روز قبل از آن (87/137میلیون لیتر) بیش از از 100 میلیون لیتر کاهش داشته است.

مصرف سایر فرآورده‌ها نیز در این روز وضعیت مشابهی دارد بطوری که مصرف نفت سفید در روز 28 آذر، نسبت به روز قبل از آن در حدود 19 میلیون لیتر کاهش نشان می‌دهد. در روز اول هدفمندی یارانه‌ها 77/1 میلیون لیتر نفت سفید در کشور مصرف شده است درحالی که در روز 27 آذر مصرف این حامل انرژی 7/20میلیون لیتر بوده است. درخصوص نفت کوره نیز میزان مصرف در روز 28 آذر در مقایسه با روز قبل از آن تقریباً نصف شده است.

درحالی که در روز قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها 7/83 میلیون لیتر نفت کوره در کشور مصرف شده است، در روز بعد به 32/40 میلیون لیتر کاهش یافته است.

جایگاه‌های سوخت خلوت شد

در روز سوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به سطح شهر رفتیم تا از نزدیک وضعیت جایگاه‌های سوخت شهر تهران را پس از اجرای این قانون مشاهده کنیم. اولین نکته‌ای که مشاهده می‌کنیم خلوتی جایگاه‌ها نسبت به روزهایی است که هنوز قیمت‌ها واقعی نشده بود. البته این نکته را رؤسای چند جایگاه شهر تهران نیز تأیید می‌کنند.

براساس گفته‌های مسئولان جایگاه تهران در 3 روزی که از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد شرایط کاملاً عادی بوده است و مردم با این تغییر قیمت به خوبی کنار آمده‌اند. همچنین این مسئولان در حوزه اختیار خود آمارهای ارائه شده در خصوص کاهش مصرف را تأیید می‌کنند و آن را کاملاً ملموس می‌دانند.

به گفته یکی از جایگاه‌داران میزان فروش بنزین در جایگاه وی روزانه 20هزار لیتر کاهش یافته است. وی افزود: درحالی که پیش از اجرای هدفمندی یارانه‌ها روزانه 100 هزار لیتر بنزین به فروش می‌رسید در روزهای اخیر به کمتر از 80 هزار لیتر رسیده است.

همچنین یکی دیگر از جایگاه‌داران از کاهش 10 هزار لیتری فروش بنزین سوپر در هر روز خبر داد. وی اظهار داشت: درحال حاضر فروش روزانه بنزین به حدود 20 هزار لیتر کاهش یافته است درحالی که پیش از این حداقل 30 هزار لیتر بنزین سوپر به فروش می رسید. به گفته تمام جایگاه‌دارانی که با آنها گفت‌وگو کردیم عرضه بنزین معمولی نیز با کاهش قابل‌توجهی روبه رو شده است.

گفتنی است درحال حاضر بنزین با 6 نرخ در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود. بر این اساس بنزین معمولی با 3 نرخ 100 تومان (یارانه‌ای)، 400 تومان (نیمه‌یارانه‌ای) و 700 تومان (آزاد) عرضه می‌شود. همچنین بنزین سوپر نیز 3 نرخ دارد که شامل بنزین سوپر یارانه‌ای با نرخ 150تومان، نیمه‌یارانه‌ای 500 تومان و آزاد 800 تومان می‌شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.089 seconds.